Top Menu

5 tips mencegah mulut daripada berbau busuk

ilustrasi bau mulut
Bau mulut sering membuat sang pesakit menjadi minder dan malu. Nah kali ini ada 5 tips untuk mencegah bau mulut, namun sebelum itu mari kita cari tahu dulu tentang bau mulut itu sendiri. Penyebab bau mulut umumnya dari makanan, merokok, mulut kering, keadaan perubatan, penyakit gusi, dan keadaan sinus. 

Dalam istilah perubatan gigi, bau mulut seringkali disebut sebagai halitosis, 
"Jika halitosis berlangsung selama lebih dari 24 jam tanpa penyebab yang jelas, maka sebaiknya hubungi doktor gigi. Hal tersebut boleh menjadi tanda penyakit gusi, masalah pencernaan, jangkitan sinus, bronkitis, atau penyakit bahkan lebih serius, seperti diabetes, gagal hati, gagal ginjal dan kanser, "kata Roger P. Levin, DDS.
Ini beberapa tindakan yang boleh dilakukan untuk mengurangkan bau mulut seperti dikutip dari MSNHealth, Minggu (22/1/2012) antara lain:
1. Mengambil rempah-rempah
Beberapa rempah dan herba yang lain boleh membantu mengurangkan bau mulut. Dengan mengambil makanan atau minuman yang mengandungi herba dapat sekaligus mengurangkan bau mulut.
2. Menyikat lidah
"Kebanyakan orang mengabaikan lidahnya, dan lebih mementingkan memberus gigi. Padahal meyikat lidah juga tidak kalah pentingnya, kerana jenis makanan yang mudah melekat sukar dibersihkan hanya dengan berkumur. Penumpukan sisa makanan menyumbang terhadap bau mulut, "kata Dr. Eric Shapira, DDS.
3. Elakkan minuman tertentu
Kopi, bir, wain dan wiski boleh meninggalkan sisa yang dapat melekat pada plak di gigi.Sehingga beberapa jenis minuman tersebut juga menyumbang menyebabkan bau mulut. Maka sebaiknya mengambil jenis minuman yang menyihatkan dan tidak menyebabkan bau mulut.
4. Memberus gigi dengan rutin
"Beberapa bau boleh dihilangkan secara kekal atau sementara jika memberus segera setelah makan. Penyebab utama dalam bau mulut adalah lapisan melekat yang mengandungi bakteria hidup dan mati yang melekat pada gigi dan gusi. Lapisan melekat tersebut biasa disebut sebagai plak, "kata Dr. Shapira.
Jadi berus menghilangkan plak selepas makan dan boleh mengurangkan bau mulut.
5. Menggunakan larutan kumur sendiri
Beberapa herba boleh dicairkan dengan air untuk membuat larutan kumur. Simpan ubat kumur dalam stoples tertutup rapat pada suhu bilik. Sebaiknya tidak menyimpan larutan kumur yang diracik sendiri terlalu lama.
"Jika merasa kurang praktikal jika perlu membuat larutan kumur sendiri, maka boleh menggunakan ubat kumur yang boleh dibeli di pasaran," kata Jerry F. Taintor, DDS.