Top Menu

antara taman-taman paling indah di dunia

Alam yang dicipta oleh Allah swt ini sentiasa menjadi sumber tenaga dan kesegaran yang terbaik. Taman-taman adalah tempat yang paling sempurna untuk dikagumi. Ini kerana warna-warna, aroma dan reka bentuknya sangat unik  dan membuktikan kesempurnaan ciptaan Allah s.w.t. .Subhanallah!! Di bawah ini saya disenaraikan 10 taman paling istimewa di dunia..mari kita lihat.

 Shalimar Gardens, Pakistan
Taman Shalimar merupakan taman Parsi dan ia dibina oleh Mughal maharaja Shah Jahan di Lahore, Pakistan. Pembinaan bermula pada tahun 1641 Masihi (1051 Hijrah) dan telah siap pada tahun berikutnya. Taman Shalimar yang ditetapkan di dalam bentuk empatsegi bujur, yang dikelilingi oleh tembok batu yang tinggi dan terkenal dengan ukiran yang  rumit. 

Royal Botanical Gardens Sydney, Australia
Royal Botanic Gardens Sydney di Australia adalah salah satu daripada tiga taman botani utama yang terbesar di Sydney. Piramid bukan hanya untuk makam firaun sahaja,tapi  boleh juga digunakan di taman-taman. Kesan Glasshouse adalah baik untuk tumbuh-tumbuhan kerana ia memberi lebih cahaya matahari dan persekitaran yang lebih baik bagi pembesaran tumbuh-tumbuhan. 

Minneapolis Structure Garden
Taman Minneapolis Sculpture adalah salah satu permata Minnesota dan di tengah-tengahnya terdapat Spoonbridge dan Cherry yang telah menjadi icon Minnesota.. Van Bruggen menjadikan ceri sebagai rujukan formal geometri Taman. 

Butchart Gardens, Canada
Taman Butchart adalah salah satu daripada taman-taman yang paling terkenal di dunia yang dikira antara yang terbaik di dunia. 

Garden of Versailles, France
Taman ini pernah di duduki oleh raja Domaine de Versailles. Terletak di sebelah barat istana taman dengan keluasan tanah 800 hektar.landskap taman ini meniru gaya klasik Perancis yang direka oleh Andre Le Notre.

Huntington botanical garden, Los Angeles
Henry Huntington telah membeli San Marino Ranch pada tahun 1903.Ianya telah bertukar menjadi sebuah taman botani yang jarang ditemui dan sangat eksotik. Taman ini dibuat sehingga 14 taman yang bersambung yang mana masing-masing mempunyai tema yang tersendiri, yang mempamerkan lebih daripada 14,000 jenis tumbuh-tumbuhan. 

Sissinghurst Kent, United Kingdom
Ini adalah salah satu daripada taman-taman yang paling terkenal di dunia. Perekanya, Vita Sackville-West dan Sir Harold Nicolson, direka sempena tanda cinta perkahwinan mereka.

Katsura Imperial Palace Garden, Japan
Katsura Garden Imperial begitu indah kerana ia adalah karya yang universal, di mana semua orang boleh mencari sesuatu untuk dikagumi dan mencari sesuatu yang baru. Walaupun besar, ia kelihatan lebih seperti koleksi pengalaman yang bermakna. Walaupun minimum, ia mempunyai keanggunan yang memberikan rahmat. Walaupun telah dibina dalam fasa lebih setengah abad, ia seolah-olah dirancang dari awal.

Villa De Este, Italy 
Tamannya  dianggap luar biasa kerana landskap, seni dan sejarah yang termasuk kesan runtuhan villa kuno seperti Villa Adriana, serta zon yang kaya dengan gua dan air terjun. Aliran air dan terowong bawah tanah bandaraya adalah bukti kemahiran kejuruteraan orang-orang Rom.
Garden of Cosmic Speculation, Scotland
Taman Spekulasi Kosmik mengambil sains dan matematik sebagai inspirasi. Tiada satu taman seperti ini di dunia.

sumber