Top Menu

lelaki dipanah petir tercampak 7 meter



KUALA TERENGGANU – Seorang bapa kepada tiga anak berdepan detik mencemaskan apabila nyaris rentung setelah terkena panahan petir dalam satu kejadian di Kampung Pecah Rotan, Batu Rakit, di sini, petang kelmarin.

Kejadian kira-kira jam 4.30 petang itu, mangsa yang juga seorang warga Kemboja, Timmy Chea Choo, 35, sedang menoreh getah bersama isterinya, Chouk Ann, 32, di kawasan kebun yang berbukit.

Menceritakan detik mencemaskan  itu, isteri mangsa yang kurang fasih berbahasa Melayu berkata, semasa kejadian, hujan renyai-renyai disusuli dengan angin kencang serta ribut petir.

“Ketika itu kami sedang menoreh tetapi melihatkan keadaan cuaca ketika itu, kami cepat- cepat mengemaskan barang untuk beredar. Bagaimanapun, kejadian berlaku begitu pantas.

“Sedang kami sibuk berkemas, tiba-tiba satu cahaya seperti kilat terkena pada suami dan panahan itu menyebabkan suami saya tercampak sejauh kira-kira tujuh meter ke dalam semak,” katanya ketika ditemui kelmarin.

Menurut Chouk Ann, akibat kejadian itu, suaminya tidak sedarkan diri dan melihatkan keadaan itu, dia terus berlari mendapatkan bantuan penduduk setempat yang berada berdekatan. Mangsa yang turut terbakar di bahagian kaki dan  belakang badan serta melecur di muka dibawa ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) di sini, untuk mendapatkan rawatan susulan.

Difahamkan, pasangan suami isteri itu keluar menoreh getah seawal jam 10 pagi lagi dan tinggal di negara ini sejak dua tahun lalu.

sumber'