Top Menu

andainya Rasulullah masih hidup


Andainya Rasulullah masih ada...
Ingin sekali melihat air mata sucinya yang jatuh ketika menangis...


Anas bin Mas'ud r.a. meriwayatkan: 

"Rasulullah bersabda kepadaku, Bacakan suatu ayat kepadaku! Aku bertanya, Wahai Rasulullah s.a.w., bagaimana mungkin aku membacakan ayat untukmu, sedangkan ayat itu diturunkan kepadamu?" Baginda bersabda, "Aku suka mendengarkannya dari orang lain. Maka aku membaca surah an-Nisa' sampai ke ayat, '...dan Kami mendatangkan engkau (Muhammad) sebagai saksi atas mereka...' (ayat 41), aku melihat kedua-dua mata Nabi s.a.w. berlinang dengan air mata." 

(Riwayat at-Tirmizi, al-Bukhari, Muslim, Abu Dawud dan Ahmad)


Aisyah r.a. meriwayatkan: 

"Rasulullah s.a.w. mencium Uthman bin Mazh'un yang telah meninggal, sementara beliau menangis (kedua mata Baginda berlinang dengan air mata)."

(Riwayat at-Tirmizi, Abu Dawud, Ibnu Majah dan Ahmad)


Ibnu Abbas r.a. meriwayatkan: 

"Rasulullah s.a.w. mengambil anak perempuan Baginda yang hampir meninggal untuk diletakkan di pangkuan Baginda. Akhirnya, anak itu meninggal di pangkuan Baginda hingga Ummu Aiman menangis. Rasulullah s.a.w. bersabda, 'Kenapa engkau menangis di hadapanku?' Dia menjawab, 'Bukankah engkau pernah menangis?' Baginda bersabda, 'Aku tidak bermaksud menangis, tapi sebagai bentuk kasih sayang. Sungguh, orang beriman selalu merasa baik (tenang) dalam setiap keadaan. Ketika melihat seseorang meninggal dunia, ia tetap memuji Allah s.w.t." 

(Riwayat at-Tirmizi, Nasa'i dan Ahmad)