Top Menu

durian tanpa duri ditemui

 
 
DURIAN TANPA DURI | Anda pernah tengok buah durian yang tak ada duri? Anehkan? Buah durian yang biasa kita lihat mempunyai duri tapi yang uniknya, buah durian ini tiada duri.
Kalau korang nak tau inilah dia buah durian gondol atau durian gundul. Sesuai dengan keadaan buah ni yang gondol tak ada duri. Buah durian ni mudah didapati di kawasan daerah Lombok, Nusa Tenggara Barat, Indonesia.
Keunikan yang ada pada buah ini ialah terletak pada buahnya yang tidak memiliki duri seperti buah durian lain sehingga dapat memudahkan kita untuk mengupas dan memakannya.
Berikut adalah ciri-ciri durian Gondol/Gundul yang diambil dari blog www.pelikbinajaib.com.
  • Bentuk buahnya sekilas seperti tempurung kelapa, ukurannya sebesar buah melon dengan berat 800-900 gr. Buah matang mengeluarkan aroma khas durian. Ini memang durian, tapi tanpa duri! Rasa buahnya enak dan manis dengan kandungan gula 14 -15 derajat brix.
  • Ketebalan isi buah 0,5 cm seperti isi buah durian tempatan pada umumnya dan berwarna kuning terang dengan produktif dapat mencapai 200 ? 400 kg/pohon/tahun. Tanaman ini mampu beradaptasi dengan baik di dataran rendah sampai sedang dengan ketinggian 250 ? 700 dpl.
  • Tanaman durian gondol ini merupakan tanaman durian yang mengalami mutasi bentuk oleh alam sehingga duri-duri di seluruh kulitnya tidak ada.