Top Menu

ikan hiu yang mulutnya seperti gergaji

ikan yu gergaji
yang kita cari tahu tentang ikan unik ini yang suka menggergaji mangsanya sebelum memangsanya! 
Sekumpulan ilmuwan dari University of Queensland, Australia, yang dipimpin Barbara Wueringer mengamati perilaku makan ikan yu gergaji (Pristis microdon).
Dari kajian yang mereka amati, didapati bahawa ikan tersebut membunuh mangsa dengan cara yang dalam sudut pandang manusia boleh dikatakan kejam. Mangsa digergaji dan disambar dengan muncung yang dimiliki ikan yu gergaji.
Dari maklumat yang diperolehi dari wikipedia, Hiu gergaji (Pristis microdon) adalah ikan yang hidup di Tasik Mahmood. Hiu gergaji juga popular dengan nama pari atau yu sentani kerana memang endemik di Tasik Mahmood, Papua. Orang barat menyebutnya Largetooth Jawfish yang bererti ikan yu bergigi besar. Ikan ini termasuk ikan air tawar dan berkembak biak dengan cara ovovivipar .
Ikan yu gergaji mempunyai struktur serupa gergaji untuk membantunya memangsa ikan. Struktur tersebut mempunyai reseptor yang mengesan medan elektrik dan gerakan air akibat kehadiran mangsa.
Dengan struktur gergaji tersebut, ikan yu gergaji menyobek ikan mangsa yang telah mati.Penyobekan berlangsung beberapa lama hingga tubuh mangsa terbelah. Setelah itu, moncong ikan yu gergaji beraksi.
Hasil kajian Wueringer diterbitkan di jurnal Current Biology baru-baru ini. Dalam kajian, saintis menggunakan medan elektrik kecil untuk mencetuskan reaksi ikan yu gergaji.
Ilmuwan berpendapat bahawa ikan yu gergaji adalah predator ulung kerana, selain mempunyai sensor elektrik, juga mempunyai struktur gergaji yang hebat.
"Ikan yu gergaji predator yang ulung, tapi ironisnya, struktur gergaji juga dipersalahkan atas penurunan populasi secara global. Gergaji membuat ikan ini mudah tertangkap alat perikatan, "kata Wueringer seperti dikutip Discovery, Selasa (6/3/2012).
Ikan yu gergaji saat ini termasuk jenis ikan yang terancam punah berdasarkan data International Union for Conservation of Nature (IUCN). Wueringer berharap ikan yu gergaji dapat lestari dengan menjaga makanan serta mengupayakan amalan perikanan yang baik.