Top Menu

bayi berkaki enam selamat menjalani pembedahan

Pakar bedah di Institut Kesihatan Kebangsaan di Karachi, Pakistan telah mengumumkan mereka berjaya memisahkan empat anggota tambahan dari Umar Farooq, bayi berusia seminggu yang dilahirkan dengan enam kaki akibat “rare congenital disorder”.
“Satu pasukan lima doktor berpengalaman telah berjaya memisahkan kaki tambahan dan anggota badan dari bayi [Khamis]. Beliau telah selamat,” Raza Jamal, pengarah Institut Kesihatan Kanak-kanak di Karachi, memberitahu Dawn.com. “Anggota badan tambahan dan kaki adalah disebabkan oleh penyakit genetik yang akan hanya berlaku nisbah satu dalam juta bayi.”

Farooq telah dilahirkan dua minggu lalu di Sukkur, sebuah bandar di wilayah selatan Sindh.  Bayi tersebut berjuang untuk hidup dan dikejarkan ke hospital di Karachi, pusat ekonomi wilayah.
Ketika doktor sedang berunding dengan pakar-pakar asing tentang cara terbaik untuk merawat bayi, bapa bayi tersebut, seorang juruteknik x-ray Imran Shaikh, merayu kepada kerajaan dan pelbagai organisasi dermawan bagi dana untuk membayar bil-bil perubatan, Pakistan Observer melaporkan. Mujurlah, gabenor Sindh memberitahu doktor bahawa kos perubatan kanak-kanak akan dilindungi oleh kerajaan.
“Kami adalah sebuah keluarga miskin. Saya berterima kasih kepada kerajaan kerana membantu kami merawat anak saya,” Shaikh memberitahu Observer selepas pembedahan sepanjang hari pada hari Khamis.
Dr Raza berkata anggota figuran adalah hasil daripada keadaan dipanggil polymelia, yang disebabkan apabila sel-sel tidak membentuk dengan betul semasa perkembangan embrio. Beliau menjelaskan bahawa bayi mula membangun sebagai kembar berkumpul, tetapi kemudian si kembar berhenti membesar dan hancur kecuali untuk kaki, yang masih melekat pada janin.
“Memang pelik bayi dengan enam kaki yang tidak normal seperti kanak-kanak lain,” Raza kepada Business Times Antarabangsa. “Sebelum pakar bedah boleh beroperasi mereka berkata mereka terpaksa bekerja yang tubuh milik kepada budak itu dan yang berkembar itu.”
Menurut kajian 2010 dalam Jurnal Pembedahan Pediatrik, anggaran kadar kembar berkumpul adalah 1 per 1 juta kelahiran hidup. Kes-kes lebih dilihat di Afrika dan Asia, di mana keluarga kurang mempunyai akses kepada ujian pranatal.-HMO