Top Menu

kisah nenek menyusukan seekor kucing


Kisah unik terjadi antara manusia dan binatang. Di mana seekor kucing sejak kecil sehingga berusia 3 tahun, menyusu dengan seorang nenek, Sumratan (53), warga Kampung Marunda Kongsi, RT 4 RW 7, Jakarta Utara. Seperti seorang bayi, kucing yang diberi nama Gadut itu pun membesar sebagai kucing yang sihat dan kuat. Bahkan ketika ini Sumratan menganggap Gadut seperti anaknya sendiri, bukan sebagai haiwan peliharaan. Mulai dari pemeliharaan hingga makanan pun dijaga.

Menurut ceritanya, Sumratan ketika ditemui di rumah sewanya, , pertemuannya dengan Gadut, bermula 3 tahun lalu ketika seekor anak kucing yang tidak berdaya datang padanya. Gadut kecil yang waktu itu datang dan menyusu kepada Sumratan yang ketika itu sedang tertidur. "Tiba-tiba saja dia menyusu, ketika itu dia masih kecil," ujarnya.

Kejinakan kucing tersebut membuat Sumratan dan suaminya, Ali, yang bekerja sebagai penjaga masjid Al Alam, akhirnya memeliharanya. Saat itulah, kebiasaan menyusu dilakukan Sumratan kepada Gadut. "Nama Gadut saya ambil dari bahasa Madura bererti gemuk," jelas Sumratan, di rumah sewanya.

Dia menuturkan, Gadut yang berwarna coklat dan belang putih, tak seperti kucing biasa. Kucing ini tidak pernah memakan makanan mentah dan haiwan lainnya seperti tikus, atau ular. Kucing ini biasa memakan ikan yang telah digoreng, sebanyak 3 kali dalam sehari seperti manusia.

Tidak cuma itu, untuk buang air, lanjut Sumratan, Gadut tidak pernah sembarangan membuang kotorannya. "Dia pasti ke tandas atau jarang mengeluarkan suara "meow" seperti kucing yang lain," ujarnya. Hingga saat ini, Gadut sering minta disusukan. Biasanya, ketika minta disusui, Gadut akan menarik baju Sumratan atau berdiri dengan dua kaki sambil mencakar-cakar dengan lembut.
sumber:infoserius