Top Menu

penganggur di china mencipta kapal selam


Walaupun menganggur, namun kreativiti tidak boleh mati. Mungkin itulah motto yang dipegang oleh seorang penganggur di China yang bernama Zhang Wuyi.

Tidak menunggu lama, ketika dirinya putus asa untuk mencari pekerjaan, dia merancang untuk membuat kapal selam. Dengan berbekal peralatan seadanya, Zhang wuyi mulai merintis karyanya di ruang bawah tanah di tempat tinggalnya. Dan yang menarik, jika diawal Zhang mengerjakan karyanya sendirian, kini dia telah sukses mengupah 10 pegawai. Dengan demikian, dia malah membuat peluang pekerjaan.

Dia juga telah menerima banyak pesanan kapal selam. Ketika ini, dia mengakui telah menerima 3 pesanan kapal selam mini. Setiap kapal selam mini dianggarkan dengan harga sekitar USD 31 ribu juta. Harga itu pun masih boleh berubah bergantung jenis dan kesukaran yang dibuat.

Menurut Zhang, kapal selam buatannya boleh menyelam hingga kedalaman 30 meter dengan kelajuan jelajah selaju 20 km/jam. Biasanya, kapal selam mini ini hanya dapat memuatkan dua orang. Di dalamnya, Zhang melengkapinya dengan tabung oksigen dan kamera video.

sumber